söndag 22 januari 2017

Kampen om Medelhavet



Mina Kryssningar nr 6


           
            Kampen om Medelhavet



Just nu pågår en kamp bland de stora Kryssningsrederierna. Inte bara runt om 
i världen utan framför allt i Medelhavet. Striden pågår framför allt mellan MSC  
Cruises och Costa Cruises, vilka är två av världens största rederier.

  Tillika så är dessa rederier Italienska. Stora i Medelhavet är också Norwegian,
Royal Caribbean, men på hemmaplan är MSC o Costa giganterna. 

MSC Orchestra  (Köpenhamn)

  Varför tar jag upp detta?
      Som jag kanske berättat så var vi på en av flertalet Medelhavskryssningar
    i början av december. Denna gång med Costas nyaste fartyg Diadema.

Jag kanske skall berätta att denna gång västra Medelhavet. Nytt är att
Tunisien (Tunis) och Egypten inte längre finns p.g.a. oroligheter.
När det gäller Östra Medelhavet så har man plockat bort Istanbul av
samma orsak.

Costa Diadema ett nytt fartyg i Costas stora flotta.

Vår kryssning startade som vanligt från Barcelona
 (höll jag på att säga).

Efter Barcelona så blev det Palma, Rom, La Spezia, Savona 
(Costas hemmahamn) samt Marseille. Denna route kryssar 
Diadema året runt. Inget fel idet för det var intressanta städer
 och platser och kanske bland de intressantaste Medelhavs-
kryssningar som jag upplevt.

Det som dock störde mig var att man tog upp och släppte av passagerare
 i samtliga hamnar. Detta innebar mycket stök och bök. Väskor som skulle
av och på hela tiden (stackars besättning som fick slita nästan varje kväll
 och morgon). 

Varje dag, Livbåtsövningar men detta hade man ordnat bra eftersom 
dessa skedde i olika salonger. Hissarna var blockerade vid dessa 
övningar och hur kul är det att ta trapporna till 10:e däck? Åtminstone 
inte när man har svårt för trappor. 

Missar eller Nytt?

Frukt i Hytten? Nej, Champagne (Clubmedlem)? Nej, Kaptenens
Välkomstparty? Nej. Man visste knappt var kryssningen började 
någonstans, eftersom det ständigt kom nya passagerare ombord. 

Det fanns mycket att kritisera och tyvärr inte så mycket positivt
 att lyfta fram. Av alla bortåt 10 kryssningar med Costa så var
tyvärr denna bland de sämre. Å andra sidan 4.900 kronor för
en 7 dagars kryssning (insideshytt) + en natt på bra hotell i 
Barcelona och inkl. flyg t.o.r. kan man inte klaga på. Ett stort 
plus för besättningen och showerna.  


Showerna fick klart godkänt.
Bra däremot var att det gick snabbt och smidigt att komma ombord
i Barcelona vilket man inte är van vid. Uppskattningsvis var det c:a
1000 personer som startade och slutade sin kryssning här.


Civitavecchia (Rom). Julmarknad i härlig sol och värme.


Stor varning i fartygets Dagblad. Ficktjuvar skrev man. Varning Varning!!! Rena idyllen inte ett enda tecken på ficktjuvar mm. 
Man frågar sig var denna varning befogad eller reklam för att man skulle 
göra utflykt till Rom? Gissa själv.

Fartyget då?

Kanske en liten besvikelse. När man har kryssat med Costa så finns
 det mycket som man gillar. Costa har tidigare satsat mycket på konst
men numera så är det lite si och så med detta. 

Man minns speciellt Costa Concordia, som inte längre finns i Costa
flottan och som var det första Costa fartyg vi kryssat med, som hade 
mycket konst ombord. Concordia var då Costas paradfartyg. 


Costa Concordia  
Även om Diadema var elegant ombord så upplevde åtminstone vi
att man dragit åt svångremen, dock av förklarliga skäl.  




















Gallerian, på dagen kall och opersonlig. På kvällen fullsatta butiker.
Klockor, klockor och klockor i all oändlighet.
Dessutom mycket ointressant såvida man inte sprängt banken i kasinot.    



Paviljonger 4 st med fantastisk utsikt och perfekt för kortspel

Oändliga gångar, det gäller att veta vilken i riktning man skall gå.  
Besättningens egen show

Vem vinner då slaget om Medelhavet?

Detta får tiden utvisa. Att det blir Costa eller MSC skall bli intressant
att se. Båda rederierna satsar stenhårt. Just nu bra priser på båda,
lägst pris Costa men det högre priset kompenserar MSC med att baka 
in All Inclusive. Ett motsvarande paket kostar c:a 1500 SEK/person
på MSC. 

MSC har de allra största fartygen men fortfarande tycker jag att Costas
är något elegantare.

På vår kryssning stördes vi av att det var massor med barn. Vi stördes
också av den höga ljudnivån nästan var man än befann sig. Det var 
svårt att hitta lugna vrår. På Costa (Diadema) fick man vänta länge på
maten i samband med middagarna på kvällen. Många resenärer klagade
och såg ofta lidande ut. Problemet var vad jag kan förstå att det var fel 
organiserat. Jag har aldrig upplevt varken med Costa eller MSC något 
liknande.

Även om Diadema var ett nytt fartyg så har man ändå varit igång i 
ett år varför barnsjukdomarna borde vara borta vid det här laget.

Vårt pris var ju exceptionellt beroende på årstiden. Vi bodde i en
 insideshytt varför vi sparade 10.000 kronor (två pers). 

Detta med insideshytt var helt Ok, kvällen var ändå kolsvart 
liksom morgonen. 
   Man befann sig i hytten bara när man sov. Bra sängar och utrymmet
gick an. Om man däremot åker på den ljusa årstiden så är det 
balkonghytt eller utsides hytt som gäller. 

Beträffande rederierna så kanske det är bra att veta att
MSC har 16 fartyg i sin flotta medan Costa har 17 fartyg. 
Detta med antal fartyg är uppdaterat den 28.1.2017.
(Uppgiferna är hämtade från Shipmat appen).




Bästa Hälsningar
Kenneth

 som nyligen avslutat sin 26:e kryssning.



        


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar